då var redan dag 2 avklarad

Gud vad tiden bara rusar i väg, fattar inte vart dagarna tar vägen. Var hurtig idag och gick 05.00 för att gå morgonpromenad. Usch vad jobbigt det var, hade ett sådant jävla tryck över bröstet hela rundan. Det började snurrar rätt mkt tankar i ens huvud, eftersom vi har hjärtptoblem i släkten.



Hade tur så jag fick en en läkartid kl tio idag. Där fick jag göra EKG och en andra massa tester för hjärtat men allt såg jättefint ut. Läkaren hämtade en annan läkare för att kolla lite med henne om vi skulle ta några blodprover. Den andre läkaren började först undersöka min bröstkorg. Herre jävlar vad ont det gjorde när hon tryckte på bröstet. Hon konsterade då att jag hade :

Kostokondrit/Tietzes syndrom

Orsaken till Tietzes syndrom är en inflammation i det brosk som förbinder bröstben och revben. Teckning Jenny Widingsjö
 

Detta är ett tillstånd som utmärks av smärta på framsidan av bröstkorgen. Smärtan, som ofta uppkommer akut, varierar med andningen och blir sämre vid ansträngning. Orsaken är en inflammation i det brosk som förbinder revben och bröstben (se bild), och oftast är man öm just över brosket. Om två eller flera brosk är inflammerade samtidigt utan att vara svullna kallas det kostokondrit. I de fall brosken dessutom är svullet, talar man om Tietzes syndrom.

Kostokondrit/Tietzes syndrom tillhör de mjukdelsreumatiska sjukdomarna.

Vilka drabbas?

Tillståndet uppkommer i de flesta fall hos i övrigt friska individer och är lika vanligt hos män som hos kvinnor. Personer med Bechterews sjukom, psoriasisartrit, RA och JIA (juvenil idiopatisk artrit), löper större risk att drabbas av kostokondrit.

Behandling

Antiinflammatoriska läkemedel används för att minska smärtan. Om smärtan inte viker kan injektion med en blandning av kortison och lokalbedövningsmedel prövas.

Så går det för patienterna

Besvären går oftast tillbaka efter några dagar eller någon vecka. Ibland kan besvären dock hålla i sig betydligt längre, i värsta fall i flera år. En del har återkommande besvär.

Kändes skönt att få konstanterat vad det var för något. När jag kom hem googlade jag givetvis om detta och fick fram denna infon. Det konstig är att jag inte fick någon info om att jag kunde använda mig av antiinflammatoriskt läkemedel. Får allt bli att ringa läkaren i morgon och be dem skriva ut ett lager, för jag kan inte gå runt och ha så här ont. Plus att det är väldigt obehagligt att styrketräna för det känns man knappt får nån luft i mellanåt.

Fast jag är stolt att jag lyckades ta mig igenom dagens träningspass men gud vad jobbigt det var idag..

Hepp nu är det snart dax att dra iväg till jobbet. Blir ett kort arbetspass, för i morgonbitti bär det av hem för att vadda för äldsta dotterna som haft feber men ikväll äntligen är feberfri:-)

Pöss och kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0